Dag 7 - Rehabilitatiecentrum voor gehandicapte kinderen

13 juli 2016 - Offinso, Ghana

We zijn woensdag niet naar het ziekenhuis geweest, maar we gingen met de hele groep, van 16 internationale studenten, naar een rehabilitatiecentrum voor gehandicapte weeskinderen, het Physically Challenged Action Foundation. Niet alle kinderen zijn wees, maar de ouders komen eigenlijk nooit kijken, gehandicapte kinderen worden thuis aan hun lot overgelaten en gezien als last voor de familie. Het duurde vanuit Kumasi ongeveer 2 uur voor we er waren, maar we werden meteen heel hartelijk ontvangen.
We kregen een hele rondleiding over het complex. Alle kinderen gingen mee, ook al waren er kinderen bij die niet eens konden lopen of kruipen vanwege hun handicap. In het eerste gebouw konden de kinderen schoenen leren maken en kregen ze naailessen om onder andere kleding te kunnen maken. Verder was er een varkensschuur en een plantage met sinaasappel- en bananenbomen, met het geld dat ze hiermee konden verdienen werd dan voorzien in andere levensbehoeften. Momenteel werd er druk gebouwd aan een school, de kinderen gingen nu nog in het dorp naar school maar werden hier vaak snel weggepest. Daarnaast was er een kerk en een zaaltje voor fysiotherapie, er was echter al heel lang geen fysiotherapeut meer waardoor deze niet meer echt gebruikt werd.
We hebben met zijn allen de fysiotherapiezaal schoongemaakt en daarna met de kinderen gespeeld, er werd fanatiek gevoetbald en getekend. Ondanks hun handicaps zijn deze kinderen nog tot heel veel dingen in staat, zo was de beste voetballer een jongen met 1 been en de beste keeper kon niet zelf staan en had spastische trekken. De foundation zorgt voor scholing waarna de kinderen een klein startkapitaal ontvangen en vanaf dan zelf een leven op moeten bouwen.
Al met al was het een hele indrukwekkende ervaring om hier geweest te zijn. We gaan over 2 weken terug om de kinderen hun 2e hepatitis B vaccinatie te geven, dit was een initiatief van een student uit Canada en inmiddels is er genoeg geld binnen om iedereen voor de 2e keer te vaccineren.

1. Nicoline Springorum:
    17 juli 2016
    Hoi Joost, dank weer voor het mooie verslag. Ik kan me voorstellen dat een bezoek aan dit centrum een ervaring is die je niet snel zal vergeten. Wel mooi dat deze kinderen ook een soort "opleiding" krijgen om samen te "verdienen" en plezier te hebben. Het zou mooi zijn als er een fysiotherapie-student stage kan gaan lopen in het door jullie schoongemaakte zaaltje. Ik was met Sophie aan het brainstormen over de mogelijkheid een pakketje te sturen naar Ghana. Wellicht nog meer tekenspullen of lesmaterialen voor het nieuwe schooltje? Per slot van rekening zijn er veel (rekenen, tekenen, biologie en diverse ambachten) universele vakken te verzinnen waar we een bijdrage aan kunnen leveren. Als dat zinvol is, geeft maar een adres door en een lijstje, waar behoefte aan is. Ik verheug me weer op het volgende verhaal. Liefs mam XXX