Dag 6 - Eerste dag ziekenhuis

12 juli 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag was de eerste dag in het maternal and child health hospital. We hebben een uitgebreide rondleiding gekregen langs de verschillende afdelingen, we zijn langs de eye clinic, family planning, ear nose throat, ante natal care (a.n.c), severe acute malnutrition (s.a.m.) en maternal health afdelingen gelopen en zijn aan iedereen voorgesteld.
Helaas was het op de kinderafdeling, waar Noor en ik ingedeeld stonden, maar ook op de rest van de afdelingen heel erg rustig vandaag.
Het is bizar om te zien hoeveel verpleegsters er zijn op één afdeling, op de kinderafdeling waren er nu bijvoorbeeld maar 5 kinderen opgenomen maar er waren minstens 15 verpleegsters (in opleiding) aanwezig. De verpleegsters hebben verschillende 'uniformen' afhankelijk van welk jaar in de opleiding ze zijn. We zijn heel hartelijk door hen ontvangen maar helaas was het vandaag dus ook wel weer veel wachten... We hebben wel al wat ondervoedde kindjes gezien, een jongetje met een astma-aanval en een te vroeg geboren baby. De behandelmogelijkheden in het ziekenhuis zijn redelijk goed, ze hebben veel medicijnen en er was ook een zuurstofapparaat/vernevelaar voor het astmatische jongetje.
In tegenstelling tot het aantal verpleegsters zijn er maar 2 artsen in het hele ziekenhuis. Verpleegsters worden daarom ook speciaal getraind op bepaalde gebieden en runnen eigenlijk de kliniek als de artsen niet aanwezig zijn. De artsen zelf werken meestal maar van 8 uur 's ochtends tot 2 uur 's middags.
Om 2 uur, toen wij klaar waren, hebben we meteen 'operatiekleding' kunnen kopen, zodat we voortaan ook bij de bevallingen aanwezig kunnen zijn, aangezien deze bij de maternal health afdeling veel voorkomen... afgelopen maand zijn er 190 bevallingen geweest in het ziekenhuis!
Toen we terugkwamen zaten we buiten bij het hostel een beetje te kletsen toen omstebeurt allemaal kinderhoofdjes om de hoek staken. Toen we buiten de poort gingen kijken was er al een hele groep, we hebben heel leuk met hun gespeeld. Alles wat je doet doen ze heel enthousiast na van een handstand (dit was ik natuurlijk niet), tot hinkelspelletjes tot tekeningen maken in het zand op straat, over alles waren ze enthousiast!
Verder hebben we net lekker gegeten en zijn we nog even naar de pub gegaan vlak bij het hostel. Morgen kunnen we een beetje uitslapen, waarna we naar een weeshuis gaan. We gaan nu alleen kijken hoe het er daar uitziet en aantoe gaat, maar als we genoeg vaccines kunnen krijgen, zullen we later terugkomen om de kinderen te vaccineren.

1. Nicoline Springorum:
    13 juli 2016
    Hoi Joost, dank voor je leuke verhalen. Is het gebrek aan patiënten in het ziekenhuis een tijdelijke aangelegenheid? Worden patiënten doorgestuurd naar dit ziekenhuis vanuit andere klinieken in het land? Als ik jouw 190 bevallingen per maand/per arts uitreken komt dat neer op 3,16 bevallingen per dag. Ik neem niet aan dat alle moeders uitgerekend zijn tussen 8 uur 's morgens en 2 uur s' middags en in Kumasi wonen? Wat mogen verpleegkundigen meer doen dan lokale vroedvrouwen in de rest van het land? Worden zij opgeleid om later elders in het land te werken in kleinere klinieken? Ik ben benieuwd naar je ervaring in het weeshuis. Liefs mam
  2. Daan Kranendonk:
    13 juli 2016
    Hey Moos, al paar baby's op de wereld getrokken? :-)

Leuke verhalen meis! Hoop dat je meer te doen krijgt. En anders lekker blijven rondreizen en feesten...

X Pap