Dag 28 - Eerste dag theater

3 augustus 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag keek ik voor het eerst mee op de operatie-afdeling bij Manhyia. Helaas worden er op woensdag geen operaties ingepland, want deze dag wordt gereserveerd voor spoedgevallen. De mensen op de afdeling waren wel super aardig, ik kreeg meteen een rondleiding samen met een Ghanese verloskunde-studente.
Drie dagen in de week worden er besnijdenissen gedaan op de afdeling en één van die dagen waarop dat gebeurd is woensdag. Aangezien er niets anders te doen was, heb ik hierbij maar meegekeken. Gelukkig gaan de besnijdenissen in Manhyia met een stuk minder bloed en vooral gekrijs samen, ook zijn ze hier veel sneller en hebben ze subtielere instrumenten. Het zag er in ieder geval veel beter uit dan bij MCHH!
Er waren verder nog twee abortussen, een spontane abortus na 2 maanden zwangerschap, en een hoogst waarschijnlijk zelf geïnduceerde abortus bij een meisje dat anderhalve maand zwanger was. Beide abortussen werden gedaan met behulp van curettage (opzuigen). Hierbij werd geen verdoving gebruikt, hoewel de patiënten veel pijn leken te hebben.
Verder zijn er helaas geen spoedgevallen binnengekomen, daarom heb ik de zusters maar geholpen met het inpakken van nieuwe operatiesetjes. Hopelijk is het morgen drukker!

1. Nicoline Springorum:
    10 augustus 2016
    Ik was even achter met het lezen van je blog. Ik heb genoten van je verhalen. Hopelijk mag je vanaf morgen iets meer doen, maar je programma ziet er mooi uit. Grote groep hebben jullie. Is iedereen verdeeld in groepjes van 2 per ziekenhuis/afdeling, zoals Noor en jij? Liefs mam