Dag 29 - Theater

4 augustus 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag was het wel een drukke dag op theater. Het was de 'gynaecologie dag'. Er zijn maar twee algemene chirurgen, maar daarnaast zijn er drie artsen die gynaecologische operaties doen. Ik heb 4 keizersnedes gezien, een enorme myomectomie (verwijderen van vleesbomen op de baarmoeder), een heftige nabloeding van een bevalling en er was weer een abortus. Het was een interessante dag!
Ze proberen hier steriel te werken, maar uiteindelijk staan ze te opereren met doeken en operatiekleding waar allemaal gaten in zitten. Ze hebben zelf een sterilisatiemachine en deze wordt ook wel intensief gebruikt. Ook zijn ze heel voorzichtig met bloedcontact, ze dragen dan altijd onderzoekshandschoenen. De airco in de operatiekamer staat meestal heel hard aan, waardoor sommige patiënten liggen te rillen op de tafel. Ook werkt de verdoving soms net niet lang genoeg, waardoor de patienten nét iets teveel meekrijgen van de operatie. Meestal zijn ze zich echter wel bewust van de tekortkomingen, alleen hebben ze de middelen niet om het aan te pakken.
Morgen ga ik niet naar het ziekenhuis, we gaan met de hele groep van 18 mensen naar Cape Coast om daar te chillen op het strand, te feesten en om naar een krokodillenfarm te gaan. Een heerlijk weekendje relaxen dus!