Dag 25 - Mole National Park

31 juli 2016 - Mole National Park, Ghana

Vandaag stapten we rond 7u op de jeep voor de jeepsafari. We hebben antilopen, waterbokken, bavianen, nog 3 andere soorten aapjes en een olifant gespot!! De olifant stond ineens midden op de weg en was dus echt heel dichtbij. Het park is immens groot en het was sowieso al heel mooi om doorheen te rijden, ook als je geen dieren kon spotten.
Na een heerlijk ontbijtje en een frisse duik in het zwembad hebben we een kanotocht gedaan. De man die onze boot vaarde werd de lionman genoemd, omdat hij ooit was aangevallen door een leeuw. Deze leeuw was bij een boer in een val gelopen en had daardoor nog maar drie poten, bij de aanval heeft de lionman het oog van de leeuw uitgestoken, hierdoor kon de leeuw niet meer overleven en uiteindelijk is deze dood gevonden in het park.
Na de kanotocht zijn we naar een typisch noordelijk dorpje gegaan. Hier hebben ze uitgelegd hoe ze de beroemde shea butter maken. Het is een redelijk uitgebreid proces waarbij gebruik wordt gemaakt van de noten van de shea nutt tree. Ook kregen we hier een traditionele dans te zien, waarbij we natuurlijk zelf mee moesten doen! Deze dans werd gedaan bij onder andere trouwerijen en begrafenissen in het dorp. Na het bezoek aan dit dorpje zijn we naar een nóg kleiner dorpje gereden, eigenlijk was dit niet echt een dorpje te noemen aangezien er maar één familie woonde. De familie was gevlucht uit Mali en in Ghana gebleven. We mochten van deze familie ook in hun hutjes kijken. Ze hadden wat geiten en kippen en wat gewassen. Dit alles gaf een goed beeld van hoe de meeste mensen in kleine dorpjes in het noorden van Ghana leven.
Hierna zijn we terug gereden richting Mole National Park, onderweg hebben we een tussenstop gemaakt in een dorpje, hier zijn we naar een rooftop geklommen om daar de zonsondergang te bekijken.
Daarna hebben we gegeten in het park en zijn we weer optijd naar bed gegaan, morgen is de voetsafari om 7 uur!