Dag 24 - Boabeng Monkey Sanctuary en Kintampo waterfalls

30 juli 2016 - Mole National Park, Ghana

We zijn vannacht om iets na 4 uur vertrokken naar het noorden. Rond half 8 kwamen we aan bij de Boabeng Monkey Sanctuary. Het plaatsje Boabeng grenst aan een bos waar veel apen leven, er zijn op het moment ongeveer 980 Colobus-apen en meer dan 2000 Mona-aapjes. Deze apen leven in verschillende groepen, de Mona-apen leven in groepen van ongeveer 20 en de Colobus-apen in groepen van 10-15. Iedere groep heeft zijn eigen territorium.
Toen we uitstapten zagen we meteen al Mona-aapjes in de bomen zitten, de dorpsbewoners moeten altijd goed opletten waar ze hun eten laten liggen, want zelfs binnen in de huisjes kunnen de Mona-apen het pikken. Mona-aapjes zijn niet zo schuw en daarom konden wij ze zelf ook pinda's voeren! De colobus-apen zijn iets schuwer en blijven meestal hoog in bomen zitten.
De aapjes worden in Boabeng beschouwd als heilig, ze geloven dat als er een aap overlijdt deze naar een publieke plaats trekt om gevonden te worden zodat hij kan worden begraven. Er was dan ook een heus monkey-cementery waar alle overleden apen zijn begraven. Bij de wandeling door het bos zagen we ook de colobus-apen. Ook was er een reusachtige boom, die geplaatst was bij de stichting van het dorp. Het was ooit het dorpscentrum geweest, maar nu was het dorp verplaatst naar de rand van het bos.
Na de Monkey Sanctuary zijn we doorgereden naar de Kintampo waterfalls. Dit is een hele mooie waterval in het noorden van Ghana, het was er best druk, aangezien we midden op de dag aankwamen, maar iedereen had de grootste lol en dat was leuk om te zien! De meeste Ghanesen kunnen niet zwemmen, maar het water bij de waterval is niet diep, waardoor de meeste dat wel aandurven. Na een glibberige tocht naar boven, konden we achter de waterval zitten, dit was vast heel mooi geweest als je het goed kon zien, maar helaas was er niet veel plek (ook hier was het heel glibberig), dus zat ik midden onder de waterstroom, wat volgens de anderen wel een hilarisch gezicht was!
We hebben de hele middag kunnen relaxen bij de waterval en zijn daarna doorgereden naar Mole National Park! Hier blijven we het hele weekend in een hostel in het park zelf slapen. Het uitzicht over het park is fantastisch en ook is er een zwembad voor de nodige verkoeling. Inmiddels was het etenstijd, Andrews had een mevrouw geregeld die voor de hele groep ging koken. Hier had ik een rijstbal met groundnutsoup, wat uiteindelijk toch niet helemaal mijn favo maaltijd was, maar het blijft leuk om alles te proberen! We gaan vandaag vroeg slapen, want morgen gaan we om 7 uur een jeepsafari doen.