Dag 23 - Vaccinatie outreach

29 juli 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag gingen we al vroeg richting Offinso, naar de Physically challenged Action Foundation. Een van de exchange participants die als eerste aankwam in Ghana heeft een vaccinatieprogramma opgezet voor hepatitis B in dit weeshuis voor gehandicapte kinderen. Vandaag gaan we hiervoor de 2e vaccinatie zetten, in totaal zijn er 3 vaccinaties nodig voor levenslange bescherming. Door fundraising is er genoeg geld ingezameld om iedereen alle 3 de vaccinaties te kunnen geven.
In totaal hebben we vandaag 88 mensen gevaccineerd. Er waren 21 mensen die er de eerste keer niet bij waren, deze werden vandaag ook getest op aanwezigheid van Hepatitis B en kregen een bloedgroepbepaling. Bij 3 kinderen is er al hepatitis vastgesteld, voor hun wordt nu naar behandelmogelijkheden gekeken. Een paar exchange participants blijven nu een aantal weken in het weeshuis om onder andere daarbij te kunnen helpen.
Ik heb ook een aantal kinderen en volwassenen gevaccineerd, dit was best een uitdaging want ze hebben allemaal een handicap. Zo heb ik een spastische jongen gevaccineerd, een meisje met dwerggroei en een jongen met een geestelijke beperking. Dat je hun taal ook niet spreekt maakt het dan nog wat lastiger, sommige kunnen we Engels, maar andere spreken alleen het lokale dialect, Twi. Gelukkig is alles helemaal goed gegaan. Toen we terug waren hebben we nog wat gedronken in de pub, nu gaan we op tijd naar bed, want vannacht rond 4 uur gaan we richting het Noorden voor een lang weekend!