Dag 19 - Ante Natal Care

25 juli 2016 - Kumasi, Ghana

We hadden Hadjia, een verloskundige die werkzaam is bij de ante natal care afdeling van het MCHH, al een keer ontmoet bij de labor ward en zij had ons uitgenodigd ook een keer bij ANC te komen kijken.
Ik zat met haar en een andere verpleegkundige in een kamertje van hoogguit drie bij drie meter. Vaak waren er ook twee patienten tegelijk in het kamertje, op een gegeven moment stonden we er met z'n achten en kon je echt geen kant op. Op de ANC zijn er in totaal 6 kamers die constant bezet zijn. Ik heb vooral heel veel zwangere buiken gevoeld en foetale harslagen beluisterd.
Hadija vertelde dat tienerzwangerschappen een groot probleem zijn in Ghana. We zagen nu ook een aantal tieners op het spreekuur, maar er is speciaal voor tienerzwangerschappen een spreekuur op donderdag. Verder waren de meeste zwangere vrouwen begin twintig of net dertig.
Het was leuk om een dagje bij ANC te kijken maar morgen gaan we naar OPD, de Outpatient Department. Hier worden alle consulten gedaan. Het is een beetje een combinatie tussen een polispreekuur in het ziekenhuis en een consult bij de huisarts. Huisartsen hebben ze hier niet dus gaat iedereen naar OPD. Op de OPD kan ook direct bepaald worden of iemand moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade