Dag 20 - Outpatient department

26 juli 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag ben ik alleen naar het ziekenhuis gegaan, want Noor voelde zich niet zo lekker. Ik kwam netjes rond 8 aan, maar zoals gewoonlijk waren de artsen en fysician assistants er nog niet. Fysician assistants hebben geen geneeskunde gedaan, maar zijn nurses die na hun opleiding nog 2 jaar doorgestudeerd hebben. Zij ontvangen patiënten en mogen ook medicatie voorschrijven. Hun functie lijkt het meest op die van een huisarts in Nederland. Fysician assistants mogen ook besluiten een patiënt op te nemen op de afdeling.
Aangezien de consultaties nog niet waren begonnen, kon ik bij alle patienten de bloeddruk meten en het gewicht bepalen, bij kinderen werd ook de temperatuur bepaald. Patiënten nemen zelf een boekje mee waarin je de waarden hiervan moet schrijven. Vaak worden ze ook meteen naar het lab gestuurd voor hun bloedbeeld en de RDT, een snelle test voor malaria. Met al deze informatie gaan ze dan het consult in.
Uiteindelijk kon ik meekijken met Kofi, een van de fysician assistants. Normaal is er ook een specialist aanwezig die consulten doet, maar die was er vandaag niet.
Kofiwas heel aardig en legde tussendoor en achteraf veel uit. Ook mocht ik alle lichamelijk onderzoeken doen. Kofi vertelde dat hij normaal op één ochtend 40 - 50 patiënten ziet.
Naast wat griepjes, die hier natuurlijk ook gewoon voorkomen, zie je vooral dingen die je in Nederland niet zo snel tegenkomt. Kofi vertelde dat de nummer 1 diagnose op OPD Malaria is. Vandaag heb ik ook weer de nodige malariapatienten gezien, bijv. een zwangere met ernstig malaria en daarnaast een aantal kinderen die de ziekte hadden opgelopen. Naast malariapatienten hebben we ook HIV patiënten gezien, een vechtwond, zwangerschappen die veel te ver over tijd waren, menstruatieproblemen, UWI's, pneumoniën, huidafwijkingen een baby die ondervoed was en een kindje met downsyndroom. Daarnaast zijn er een aantal kinderen opgenomen op de afdeling, omdat ze zwak waren en er nog geen duidelijke diagnose was.
Morgen ga ik nog een dagje naar OPD.