Dag 18 - Weekendje Kumasi

24 juli 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag ging onze wekker al om 5.30, zodat we optijd bij de trotro-stop zouden zijn. Hier werden we om 7 uur opgepikt door Fatimatu, de teamleidster van de labor ward. Zij had ons een paar dagen geleden al uitgenodigd om met haar mee naar de kerk te gaan, want we wilden graag een kerkdienst in Ghana meemaken. Uiteindelijk zijn we met z'n vijfen gegaan, Jantine, Ilse, Stefi, Noor en ik.
Toen we aankwamen bij de Assembles of God church, zaten er nog maar 2 mensen, terwijl de dienst al begonnen was. Gelukkig werd het wel snel drukker. Er werd begonnen met een lang gebed. Bij het bidden vertelt de pastoor eerst waarvoor gebeden gaat worden en vervolgens bidt iedereen zelf, hardop en door elkaar heen. De pastoor bid zelf ook hardop, in een microfoon. Er werd lang gebeden en daarnaast werd er veel gezongen, onder begeleiding van een drum en keyboard en met achtergrondzangeressen en een zanger. Er werd niet echt veel gedanst. Op een gegeven moment moesten we allemaal opstaan en een rondje lopen om iedereen in de kerk te begroeten. Ook wordt iedereen die voor het eerst in de kerk is naar voren geroepen. Je moet dan je naam zeggen, waar je vandaan komt en wat je missie is voor het bezoeken van de kerk. Vervolgens werden we door iemand meegenomen naar achter om onze namen in het 'gastenboek' te schrijven. Als je aangeeft dat je geïnteresseerd bent om vaker te komen, wordt ook gevraagd naar telefoonnummers en adressen.
Na de dienst, die tot half 10 duurde, gingen we nog even bij de pastoor op de koffie! Daarna werden we helemaal bij ons hostel weer afgezet.
' s middags gingen we naar dé voetbalwedstrijd van Ghana, Kumasi - Accra. Dit is een beetje te vergelijken met Feyenoord - Ajax in Nederland. We waren met 6 blanke meiden en Andrews, dus we werden best raar aangekeken. In de rust en na de wedstrijd probeerden mensen stiekem selfies te maken met ons erop, terwijl andere netjes in een rijtje aan het wachten waren tot ze met ons op de foto konden... Uiteindelijk is het 1 - 1 geworden, bij elke beslissing van de scheids werd druk gediscussieerd en de goals werden met een gigantische herrie uitgebreid gevierd! De sfeer was echt fantastisch en supporters van beide teams zaten gewoon door elkaar.
Na de wedstrijd zijn we ergens gaan eten voor de verjaardag van Sandra. Hier heb ik een heerlijke pizza naar binnen gewerkt, want soms is het ook wel fijn om iets anders te eten dan rijst, noodles of ei!