Dag 33 - Theater

8 augustus 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag stond ik weer op theater, deze week staan ook Jantine en Noor hier ingedeeld. Dit was de eerste dag dat er naast de gynaecologische artsen ook een algemeen chirurg aanwezig was, dr.Opoku. Dr. Opoku is een klein mannetje, hij wordt zeer gewaardeerd in het ziekenhuis en als hij ergens staat, staan er minstens 10 mensen omheen. Hij heeft ook een groep eigen studenten die hij begeleid. De dag begon met een knobbeltje in de borst van een 16 jarig meisje. Ze was heel zenuwachtig en moest huilen toen ze op de operatietafel lag, tot mijn verbazing gingen de artsen heel lief en geduldig met haar om. Vooral Joanna, de anesthesist, is echt heel lief voor patiënten. Voor mijn gevoel zijn de nurses overal minder patientvriendelijk dan de artsen. Het knobbeltje in de borst bleek deels een abces te zijn en het andere deel is verwijderd en wordt naar het lab gestuurd. Dr. Opoku deed de operatie, het zag er heel zorgvuldig en kundig uit en uiteindelijk was er nauwelijks iets van te zien.
Na het knobbeltje zagen we de operatie van een grote buikhernia en daarna een liesbreuk operatie. Deze werden gezamelijk door Dr. Opoku en Dr. Danso gedaan. Ze gebruiken hier (in tegenstelling tot in Nederland) nauwelijks Mesh netjes voor deze operaties, simpelweg omdat patiënten die zelf moeten betalen en dat vaak niet kunnen.