Dag 11 - Kakum National Park en Cape Coast Castle

17 juli 2016 - Cape Coast, Ghana

Vandaag gingen we vroeg op, want we wilden optijd naar Kakum National Park. 'S ochtends schijn je meer kans te hebben om dieren te spotten en is het nog niet druk. Na ongeveer een uurtje in de trotro kwamen we aan en na een lekker ontbijtje begonnen we aan de wandeling.
Kakum National Park is een groot regenwoud waar veel verschillende dieren en planten voorkomen. Ook is er de zogenaamde canopy walk, een hoge, lange brug waarop je een fantastisch uitzicht hebt over het regenwoud. Wij deden de tour over Canopy Walk en het uitzicht was echt prachtig! Helaas waren we met een redelijk grote groep en hebben we geen dieren gespot!
Na Kakum zijn we meteen doorgegaan naar Cape Coast Castle. Hier kregen we een indrukwekkende tour! We gingen onder andere naar de kelders, waar slaven gevangen werden gehouden vóór hun transport naar engelse kolonies, naar de gouverneurskamer en naar de eerste verdieping, waar de slavenhandel plaatsvond op de zogenaamde slavenmarkt. Op de slavenmarkt werden slaven verkocht in ruil voor tabak, alcohol, geweren en andere goederen. Vervolgens werden de slaven gebrandmerkt, het 'logo' dat zij kregen was afhankelijk van welk bedrijf de slaaf kocht. Er waren geen toiletten en de slaven kregen weinig eten en drinken, hierdoor verzwakten ze, zodat ze geen weerstand meer zouden bieden. In de kelders voor mannelijke slaven stierf één op de 4 door de slechte omstandigheden. In de vrouwenkelder was dit nog erger, hier stierf één op de drie. De dode lichamen werden vervolgens in zee gegooid.
Morgen willen we nog naar Fort William, dit is, samen met Fort Victoria, een van de overgebleven gebouwen uit de tijd van de slavenhandel.
Na de tour zijn we in Cape Coast nog wat gaan eten en daarna hebben we nog wat gedronken in het hostel.