Dag 40 - Theater

15 augustus 2016 - Kumasi, Ghana

Vandaag waren we met z'n vieren op theater, Jantine, Ilse, Noor en ik. Later kwamen er ook nog twee britse meisjes bij, een nurse zei dat we moesten opsplitsen omdat het anders teveel was voor in de operatiekamer.
De eerste operatie was een liesbreuk bij een kindje, hier hebben de britten bij gestaan, zodat wij bij de volgende operatie konden zijn. Liesbreuken komen hier vaak vaak voor en wij hadden deze operatie ook al een paar keer gezien.
De volgende operatie was het verwijderen van een groot gezwel (ongeveer zo groot als een citroen) rond de onderkaak van een 16 jarig meisje. Ze had hier waarschijnlijk al een paar jaar mee rondgelopen, ze had geprobeerd het gezwel te verkleinen door gebruik te maken van bladeren van een of andere boom, maar dit had alleen gezorgd voor huiduitslag.
Na deze operatie waren de britten al vertrokken, dus konden we alles zien. Er was er een keizersnede gepland, maar het kindje haalde geen adem. Uiteindelijk bleek het glucosegehalte veel te laag te zijn. Na beademing en toediening van glucose kwam de ademhaling uiteindelijk wel op gang.
Daarna mocht Noor assisteren bij het verwijderen van een gezwel op een hand, wat uiteindelijk een groot abces bleek te zijn. Ilse mocht daarna helpen bij het verschonen van een groot fistel in de onderrug bij een oudere vrouw. Het was zo groot dat het waarschijnlijk 3 maanden zou duren voor het helemaal genezen was en tot die tijd moest het elke dag verschoond worden.

1. Nicoline Springorum:
    31 augustus 2016
    Hoi Josephine, wat een hoeveelheid om mee te maken. En je bent met je reisverslag pas op 15 augustus aangekomen. Of heb je een aantal dagen samengevat? (kan je nu in het vliegtuig nog wat inhalen. Hahaha.) Ik hoop dat je een hele goede vlucht hebt. Tot straks. Liefs mam XXX